Thursday, June 23, 2011

BERSIH 2.0 dan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan



1. Bismillahirmaniraheem. Salam sejahtera untuk sekalian pembaca. Isu yang paling hangat di dada-dada akhbar dan juga media massa lokal hari ini adalah pastinya tentang isu Bersih yang akan turun ke Kuala Lumpur pada 9 Julai yang akan datang. Pastinya apa yang ingin saya tuliskan di sini tidaklah sama ada menyokong mahupun tidak menyokong perhimpunan ini daripada diteruskan. Cuma mahu berkongsi sedikit pemerhatian dalam isu ini melalui konteks ilmiah.


2. Secara amnya, Bersih 2.0 diadakan untuk menuntut 8 perkara utama iaitu:
a) bersihkan senarai undi.
b) reformasi undi pos.
c) gunakan dakwat kekal.
d) akses media yang bebas dan adil.
e) tempoh berkempen minimum 21 hari.
f) perkukuh institusi awam.
g) hentikan rasuah
h) hentikan politik kotor.


3. Secara kasarnya, bagi saya tuntutan-tuntutan di atas yang mahu diserahkan kepada Suruhanja Pilihanraya adalah sangat baik dan amat mendukung sistem demokrasi yang kita amalkan.


4. Cuma yang menjadi persoalan yang masih belum terungkai adalah mengapa di jalanan? Apabila melibatkan isu berhimpun, maka Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan mesti diambil kira. Mengikut secara kasarnya, Artikel 10 menerangkan bahawa setiap rakyat Malaysia bebas untuk mempunyai hak berhimpun secara aman.





5. Dan isu baru yang akan timbul di sebelah pihak yang menentang perhimpunan ini adalah adakah perhimpunan 9 Julai ini aman?

Artikel 10(1)
  • (a) every citizen has the right to freedom of speech and expression;
  • (b) all citizens have the right to assemble peaceably and without arms;
  • (c) all citizens have the right to form associations.


6. Dan kalau dilihat daripada peruntukan di atas terma "peaceably" itu yang menjadi pertikaian dalam pendefinisian. Menurut Artikel 10(2) pula, Perlembagaan Persekutuan ada memperuntukkan hak dan kuasa Parlimen yang pastinya adalah kumpulan eksekutif untuk menafikan hak-hak ini jika khuatir ianya melibatkan keselamatan Persekutuan.


Parliament may by law impose-
(b) on the right conferred by paragraph (b) of Clause (1), such restrictions as it deems necessary or expedient in the interest of the security of the Federation or any part thereof, or public order;


7. Jadi isu ini amat menarik untuk dibincangkan dalam dunia akademik kerana ia melibatkan dua perspektif yang berbeza dalam peruntukan Artikel 10 yang sama. Satu lagi persoalan yang boleh juga dibincangkan, adakah tanpa berhimpun, 8 tuntutan itu tidak dapat dilaksanakan?

4 comments:

anak soleh said...

rasanya bila diekspresikan mcm tu, baru la dpt perhatian pihak yg berkenaan. so, what is ur alternatif klu bukn berdemonstrasi? =)

Danial Izzat Zulbahari said...

im not here to give solutions. im just giving a discussion for the two perspectives that may be used by both parties. :)

-Abdul Rahman Fauzi Al-Hafiz- said...

Demonstrasi Aman

Ya, tiada siapa yang bersetuju dengan demonstrasi ganas. Rakyat diharapkan keluar ke jalan dengan aman sebagai tanda bantahan atas kezaliman rejim-rejim mereka. Ia salah satu dari menzahirkan bantahan terhadap kemungkaran. Dalam hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:

“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Demikian, Nabi mengajar bahawa kadang-kala cara menyelesaikan kezaliman dengan mendapat sokongan ramai di jalan. Bantahan orang ramai boleh menakutkan orang yang zalim. Jika sekadar kezaliman jiran kita boleh bertindak sedemikian, apatahlagi kezaliman rejim yang jauh lebih besar dan sukar disingkirkan. Pasti sokongan yang lebih besar dan bantahan di jalan yang lebih hebat diperlukan. Apa yang penting, penunjuk perasaan tidak boleh menumpahkan darah sesama umat Islam dan rakyat, juga tidak merosakkan harta awam dan mereka yang tidak bersalah.
Dunia Arab dan Islam mesti berubah. Eropah telah lama menyingkirkan pemimpin mereka yang korupsi dan kuku besi. Kadang-kala hak binatang yang dinikmati oleh Barat lebih baik dari hak manusia yang hidup di bawah rejim-rejim yang berkuasa di Dunia Arab dan Islam. Jatuh! Jatuh! Jatuhlah segala rejim!.

http://drmaza.com/home/?p=1356

Danial Izzat Zulbahari said...

syukran sharing :)

Pages

BERSIH 2.0 dan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan

Thursday, June 23, 2011



1. Bismillahirmaniraheem. Salam sejahtera untuk sekalian pembaca. Isu yang paling hangat di dada-dada akhbar dan juga media massa lokal hari ini adalah pastinya tentang isu Bersih yang akan turun ke Kuala Lumpur pada 9 Julai yang akan datang. Pastinya apa yang ingin saya tuliskan di sini tidaklah sama ada menyokong mahupun tidak menyokong perhimpunan ini daripada diteruskan. Cuma mahu berkongsi sedikit pemerhatian dalam isu ini melalui konteks ilmiah.


2. Secara amnya, Bersih 2.0 diadakan untuk menuntut 8 perkara utama iaitu:
a) bersihkan senarai undi.
b) reformasi undi pos.
c) gunakan dakwat kekal.
d) akses media yang bebas dan adil.
e) tempoh berkempen minimum 21 hari.
f) perkukuh institusi awam.
g) hentikan rasuah
h) hentikan politik kotor.


3. Secara kasarnya, bagi saya tuntutan-tuntutan di atas yang mahu diserahkan kepada Suruhanja Pilihanraya adalah sangat baik dan amat mendukung sistem demokrasi yang kita amalkan.


4. Cuma yang menjadi persoalan yang masih belum terungkai adalah mengapa di jalanan? Apabila melibatkan isu berhimpun, maka Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan mesti diambil kira. Mengikut secara kasarnya, Artikel 10 menerangkan bahawa setiap rakyat Malaysia bebas untuk mempunyai hak berhimpun secara aman.





5. Dan isu baru yang akan timbul di sebelah pihak yang menentang perhimpunan ini adalah adakah perhimpunan 9 Julai ini aman?

Artikel 10(1)
  • (a) every citizen has the right to freedom of speech and expression;
  • (b) all citizens have the right to assemble peaceably and without arms;
  • (c) all citizens have the right to form associations.


6. Dan kalau dilihat daripada peruntukan di atas terma "peaceably" itu yang menjadi pertikaian dalam pendefinisian. Menurut Artikel 10(2) pula, Perlembagaan Persekutuan ada memperuntukkan hak dan kuasa Parlimen yang pastinya adalah kumpulan eksekutif untuk menafikan hak-hak ini jika khuatir ianya melibatkan keselamatan Persekutuan.


Parliament may by law impose-
(b) on the right conferred by paragraph (b) of Clause (1), such restrictions as it deems necessary or expedient in the interest of the security of the Federation or any part thereof, or public order;


7. Jadi isu ini amat menarik untuk dibincangkan dalam dunia akademik kerana ia melibatkan dua perspektif yang berbeza dalam peruntukan Artikel 10 yang sama. Satu lagi persoalan yang boleh juga dibincangkan, adakah tanpa berhimpun, 8 tuntutan itu tidak dapat dilaksanakan?

4 comments:

anak soleh said...

rasanya bila diekspresikan mcm tu, baru la dpt perhatian pihak yg berkenaan. so, what is ur alternatif klu bukn berdemonstrasi? =)

Danial Izzat Zulbahari said...

im not here to give solutions. im just giving a discussion for the two perspectives that may be used by both parties. :)

-Abdul Rahman Fauzi Al-Hafiz- said...

Demonstrasi Aman

Ya, tiada siapa yang bersetuju dengan demonstrasi ganas. Rakyat diharapkan keluar ke jalan dengan aman sebagai tanda bantahan atas kezaliman rejim-rejim mereka. Ia salah satu dari menzahirkan bantahan terhadap kemungkaran. Dalam hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:

“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Demikian, Nabi mengajar bahawa kadang-kala cara menyelesaikan kezaliman dengan mendapat sokongan ramai di jalan. Bantahan orang ramai boleh menakutkan orang yang zalim. Jika sekadar kezaliman jiran kita boleh bertindak sedemikian, apatahlagi kezaliman rejim yang jauh lebih besar dan sukar disingkirkan. Pasti sokongan yang lebih besar dan bantahan di jalan yang lebih hebat diperlukan. Apa yang penting, penunjuk perasaan tidak boleh menumpahkan darah sesama umat Islam dan rakyat, juga tidak merosakkan harta awam dan mereka yang tidak bersalah.
Dunia Arab dan Islam mesti berubah. Eropah telah lama menyingkirkan pemimpin mereka yang korupsi dan kuku besi. Kadang-kala hak binatang yang dinikmati oleh Barat lebih baik dari hak manusia yang hidup di bawah rejim-rejim yang berkuasa di Dunia Arab dan Islam. Jatuh! Jatuh! Jatuhlah segala rejim!.

http://drmaza.com/home/?p=1356

Danial Izzat Zulbahari said...

syukran sharing :)