Friday, November 7, 2008

10 SIKAP MELAYU.

10 SIKAP ORANG MELAYU YANG WAJIB DIUBAH.


1. Pegangan ekonomi orang Melayu masih rendah.
2. Masih ada golongan pelajar sekolah Melayu yang tidak mementingkan pelajaran.
3. Masalah sosial remaja Melayu.
4. Orang Melayu suka bersenang-senang. Suka berangan-angan tanpa merealisasikan angan-angan itu.
5. Orang Melayu suka mengamalkan amalan "mengharap bantuan".
6. Orang Melayu mudah lupa diri.
7. Kebanyakan orang Melayu tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
8. Kebanyakan orang Melayu malu bertutur dalam Bahasa Inggeris.
9. Orang Melayu terlalu suka bergaul dalam satu komuniti Melayu sahaja.
10. Apabila hidup sudah moden, orang Melayu mula lupa jati diri Melayu yang diwarisi sejak zaman-berzaman.

Ayuh baiki kelemahan kita!


6 comments:

Farhan Ghadzali said...

SEMUA KAUM BEGITU sebenarnyelah...hehe cuma ada beberapa yang x tally dgn diorang je..but overall, yes they have same attitude.

Danial Izzat said...

aah. mmg sama. tp kita pduli apa psl depa kn.. haha

Radzi Tajuddin said...

aku sependapat dgn farhan- masalah ni semuanya ada kat semua manusia tak kira kulit kaler apa..

tp nak kata orang melayu malas, tak tepat sebab aku rasa orang melayu rajin. tengokla yang bukak gerai, bawak teksi, buat dua kerja dalam sehari.. bukankah mereka rajin..

melayu tak bergaul dgn kaum lain..ini agak benar. tp kalau melayu yg dduk bandar dan sekolah campur, diorang ok.. tp boleh kata majoriti tak bergaul.. aku setuju..

kita ptt bersangka baik, saling memerlukan antara satu sama lain.. tak boleh nak kata pedulik apa kt mereka.. mereka juga rakyat.

bagi aku senang je, yang susah dibantu, yg kurang ditambah, yg perlu ditolong.. tak perlu ikut warna kulit.

ada je cina, india yg miskin dan ada je melayu yg kaya.

Farhan Ghadzali said...

bila laa blog ni nk update???mungkin boleh update dgn sendirinya????hahah

Danial Izzat said...

aku update bnde2 hangat je. hehee.

Danial Izzat said...

hidup melayu!

Pages

10 SIKAP MELAYU.

Friday, November 7, 2008

10 SIKAP ORANG MELAYU YANG WAJIB DIUBAH.


1. Pegangan ekonomi orang Melayu masih rendah.
2. Masih ada golongan pelajar sekolah Melayu yang tidak mementingkan pelajaran.
3. Masalah sosial remaja Melayu.
4. Orang Melayu suka bersenang-senang. Suka berangan-angan tanpa merealisasikan angan-angan itu.
5. Orang Melayu suka mengamalkan amalan "mengharap bantuan".
6. Orang Melayu mudah lupa diri.
7. Kebanyakan orang Melayu tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
8. Kebanyakan orang Melayu malu bertutur dalam Bahasa Inggeris.
9. Orang Melayu terlalu suka bergaul dalam satu komuniti Melayu sahaja.
10. Apabila hidup sudah moden, orang Melayu mula lupa jati diri Melayu yang diwarisi sejak zaman-berzaman.

Ayuh baiki kelemahan kita!


6 comments:

Farhan Ghadzali said...

SEMUA KAUM BEGITU sebenarnyelah...hehe cuma ada beberapa yang x tally dgn diorang je..but overall, yes they have same attitude.

Danial Izzat said...

aah. mmg sama. tp kita pduli apa psl depa kn.. haha

Radzi Tajuddin said...

aku sependapat dgn farhan- masalah ni semuanya ada kat semua manusia tak kira kulit kaler apa..

tp nak kata orang melayu malas, tak tepat sebab aku rasa orang melayu rajin. tengokla yang bukak gerai, bawak teksi, buat dua kerja dalam sehari.. bukankah mereka rajin..

melayu tak bergaul dgn kaum lain..ini agak benar. tp kalau melayu yg dduk bandar dan sekolah campur, diorang ok.. tp boleh kata majoriti tak bergaul.. aku setuju..

kita ptt bersangka baik, saling memerlukan antara satu sama lain.. tak boleh nak kata pedulik apa kt mereka.. mereka juga rakyat.

bagi aku senang je, yang susah dibantu, yg kurang ditambah, yg perlu ditolong.. tak perlu ikut warna kulit.

ada je cina, india yg miskin dan ada je melayu yg kaya.

Farhan Ghadzali said...

bila laa blog ni nk update???mungkin boleh update dgn sendirinya????hahah

Danial Izzat said...

aku update bnde2 hangat je. hehee.

Danial Izzat said...

hidup melayu!