Monday, July 4, 2011

Salahkah Wanita Tak Tahu Memasak?


*artikel ini sy ambil dari iluvislam.com, nukilan Samskhad. Moga bermanfaat.


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.

Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.

Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.

Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.

Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.

Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.

Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?

Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.

Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.

Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.

Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

10 comments:

SyazwanSarawak said...

ayah sy gak yang ajar ibu sy memasak masa dah berumah tangga.

hehehe

Danial Izzat Zulbahari said...

hehe. takpe. masing2 yg lebih pandai boleh je ajar :)

marwan_amz said...

Saya melihat isu ini daripada perspektif lain, apabila kita tidak memiliki satu kemahiran yang sepatutnya kita ada maka kita cuba mempertahankannya dengan mengatakan bahawa pihak yang satu lagi pun tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan, untuk saya itu adalah escapisme.

Pokoknya daripada menyalahkan orang lain, perbaikilah diri dahulu. Kalau dah tahu tak reti memasak/jadi imam, pergilah belajar memasak/jadi imam, jangan salahkan orang lain pula.

Kalau masih tak nak belajar memasak dan jadi imam, cari sahajalah pasangan yang sudi menerima diri kita yang tak reti memasak dan jadi imam ini. Maka janganlah terasa sangat jikalau itu memang kehendak kita. Dalam masa sekarang, ada sahaja lelaki dan perempuan yang boleh terima pasangannya tidak reti masak atau jadi imam.

Kesimpulan, jangan salahkan orang lain kerana kelemahan diri sendiri.


Wallahu a'lam

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

salam.

betul jugak tu.
lelaki mesti boleh jadi imam.
hmm

maryam muhammad said...

setuju dengan komen akh marwan..

berusahalah untuk menjadi yang terbaik, jangan sibuk cari kesempurnaan dalam diri org lain

eddy syrol said...

nanti sy ajar istri sy masak (~_~)

jemput ke sini

REVIEW SAHABAT RAMADHAN

ini blog eddy syrol

AnNa FaRHaNa said...

xsalah perempuan xtahu memasak...tapi kenalah belajar..xkan selamanya nak makan diluar je lepas dah kawin...sekurang2nya belajar..hendak seribu daya,xhendak seribu dalih...lelaki pulak,xreti jadi imam pun xpe..asalkan solat jaga..kalau boleh jadi imam lagi2 bagus...hehe..

Alip Apai said...

selalunya pompuan x reti masak akan pandai dgn sendiri bila kawen..

lelaki pun sepatutnya dgn sendiri kne tau jd imam lepas kawen

kalo x jugak sure dpt agak rumah tangga mcm mana yg diorg ada..

:)

anies marniza said...

sy juga x pandai masak..tp xde lah sampai xde keinginan nak belajar masak..dulu xnak belajar..sedikit menyesal..tp dlm proses belajar..rugi klau perempuan x pandai masak..

anies marniza said...

sy juga x pandai masak..tp xde lah sampai xde keinginan nak belajar masak..dulu xnak belajar..sedikit menyesal..tp dlm proses belajar..rugi klau perempuan x pandai masak..

Pages

Salahkah Wanita Tak Tahu Memasak?

Monday, July 4, 2011


*artikel ini sy ambil dari iluvislam.com, nukilan Samskhad. Moga bermanfaat.


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.

Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.

Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.

Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.

Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.

Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.

Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?

Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.

Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.

Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.

Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

10 comments:

SyazwanSarawak said...

ayah sy gak yang ajar ibu sy memasak masa dah berumah tangga.

hehehe

Danial Izzat Zulbahari said...

hehe. takpe. masing2 yg lebih pandai boleh je ajar :)

marwan_amz said...

Saya melihat isu ini daripada perspektif lain, apabila kita tidak memiliki satu kemahiran yang sepatutnya kita ada maka kita cuba mempertahankannya dengan mengatakan bahawa pihak yang satu lagi pun tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan, untuk saya itu adalah escapisme.

Pokoknya daripada menyalahkan orang lain, perbaikilah diri dahulu. Kalau dah tahu tak reti memasak/jadi imam, pergilah belajar memasak/jadi imam, jangan salahkan orang lain pula.

Kalau masih tak nak belajar memasak dan jadi imam, cari sahajalah pasangan yang sudi menerima diri kita yang tak reti memasak dan jadi imam ini. Maka janganlah terasa sangat jikalau itu memang kehendak kita. Dalam masa sekarang, ada sahaja lelaki dan perempuan yang boleh terima pasangannya tidak reti masak atau jadi imam.

Kesimpulan, jangan salahkan orang lain kerana kelemahan diri sendiri.


Wallahu a'lam

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

salam.

betul jugak tu.
lelaki mesti boleh jadi imam.
hmm

maryam muhammad said...

setuju dengan komen akh marwan..

berusahalah untuk menjadi yang terbaik, jangan sibuk cari kesempurnaan dalam diri org lain

eddy syrol said...

nanti sy ajar istri sy masak (~_~)

jemput ke sini

REVIEW SAHABAT RAMADHAN

ini blog eddy syrol

AnNa FaRHaNa said...

xsalah perempuan xtahu memasak...tapi kenalah belajar..xkan selamanya nak makan diluar je lepas dah kawin...sekurang2nya belajar..hendak seribu daya,xhendak seribu dalih...lelaki pulak,xreti jadi imam pun xpe..asalkan solat jaga..kalau boleh jadi imam lagi2 bagus...hehe..

Alip Apai said...

selalunya pompuan x reti masak akan pandai dgn sendiri bila kawen..

lelaki pun sepatutnya dgn sendiri kne tau jd imam lepas kawen

kalo x jugak sure dpt agak rumah tangga mcm mana yg diorg ada..

:)

anies marniza said...

sy juga x pandai masak..tp xde lah sampai xde keinginan nak belajar masak..dulu xnak belajar..sedikit menyesal..tp dlm proses belajar..rugi klau perempuan x pandai masak..

anies marniza said...

sy juga x pandai masak..tp xde lah sampai xde keinginan nak belajar masak..dulu xnak belajar..sedikit menyesal..tp dlm proses belajar..rugi klau perempuan x pandai masak..